Subject: Vs: Delfi küsimused Ozempicu kohta
From: "Marko Tiisler" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Cc: "Carmen Katariina Sikk" <[email-masked]>, "Klara Saar" <[email-masked]>
Date: Tue, 18 Jun 2024 14:58:40 +0300

Austatud Kärt Karu

Kuna minu kolleeg Ravimiameti kommunikatsioonijuht Carmen Katariina on 
hetkel kontorist eemal, siis edastan mina Teile tagasiside.

Küsimustele vastab Ravimiameti järelevalveosakonna sisse- ja väljaveo 
järelevalve büroo spetsialist Klara Saar.

1.                  Millisel kujul Ozempic eksisteerib? Kas see on süstitav 
ravim või leidub seda ka tabletikujul?

Ravim Ozempic on saadaval süstelahusena pen-süstlis. Sama toimeaine 
sisaldusega on saadaval ka tabletid (ravim nimega Rybelsus).

2.                  Kes Ozempicu patsiendile välja kirjutab?

Ozempic on retseptiravim, selle määrab patsiendile arst. Ozempicu 
väljakirjutamist ei ole ühegi arstliku erialaga piiratud. Peamiselt 
kirjutavad seda endokrinoloogid, perearstid ja üldarstid, vähem teiste 
erialade arstid.

3.                  Kust saadakse Ozempicut, kui sellel on tarneraskused? 
Kas sellega kaubeldakse ka nö mustal turul, nt Telegrami vahendusel?

Ozempicu tarneraskus on põhjustatud sellest, et ravimi nõudlus on 
ülemaailmselt suurenenud ning tootmisvõimekus ei vasta ravimi tegelikule 
vajadusele. Ozempicu tarned toimuvad regulaarselt, kuid piiratud koguses. 
Ravimi toob Eestisse ravimite hulgimüüja ning hulgilaost liigub ravim 
apteekidesse. Kogu tarneahel on kontrollitud, et oleks võimalik veenduda 
ravimi ehtsuses ja kvaliteedis. Ravimitega kauplemine väljaspool 
tegevusloaga apteeke (sh internetiapteeke) on keelatud ning sellisest 
tegevusest tuleks teavitada politseid. Ostes ravimi väljastpoolt 
tegevusloaga apteeki, pole võimalik veenduda ravimi koostises, kvaliteedis, 
ohutuses ja efektiivsuses – ravim võib olla võltsitud. Võltsitud ravimite 
kohta on põhjalikum ülevaade Ravimiameti kodulehel: 
<https://www.ravimiamet.ee/ravimid-ja-ohutus/ravimitest/voltsitud-ravimid> 
https://www.ravimiamet.ee/ravimid-ja-ohutus/ravimitest/voltsitud-ravimid

4.                  Millal on oodata tarneraskuste leevenemist?

Ozempicu müügiloa hoidja sõnul on tarneraskuste leevenemist oodata alates 
käesoleva aasta augustist, kuid tarneprobleemid võivad kesta veel aasta 
lõpuni.

5.                  Kes on eelistatud – kas kaalulangetajad või diabeedikud?

Ozempic on näidustatud 2. tüüpi diabeedi ehk suhkurtõve raviks 
täiskasvanutele lisaks dieedile ja füüsilisele koormusele. Kuna Ozempicu 
üheks kõrvaltoimeks on kaalulangus, ei ole keelatud kirjutada seda ka 
rasvumise korral, kuna ülekaalulisus on 2. tüüpi diabeedi peamine 
riskifaktor.

6.                  Kuidas valida õiget patsienti? Kas ravim kirjutatakse 
välja igale kaalu langetada soovivale inimesele?

Ozempicu puhul ei saa rääkida väärkasutamisest, sest sama toimeaine 
(semaglutiid) on näidustatud kehakaalu vähendamiseks lisaks muudele 
meetmetele, kellel esinevad teatud kaasuvad seisundid (algne kehamassiindeks 
(KMI) on >30 kg/m2 (rasvumine), või >27 kg/m2 kuni 30 kg/m2 (ülekaal) ja 
kellel on vähemalt üks kehakaaluga seotud kaasuv haigusseisund, näiteks 2. 
tüüpi suhkurtõbi või diabeedieelne seisund, kõrgvererõhutõbi, rasvade 
ainevahetushäire, obstruktiivne uneapnoe või südame-veresoonkonna haigus. 
Seega otsustab arst, kas kirjutada Ozempic patsiendile, kellel ei ole 2. 
tüüpi diabeeti, kuid kes sobib saama semaglutiidi eelnimetatud kriteeriumide 
tõttu.

7.                  Kust läheb selle ravimi väljakirjutamise puhul 
ülekaalulisuse piir?

Vt eelmist vastust.

8.                  Kas Ozempic on kaalulangetajale ohutu?

Ozempicul on üldiselt hea ohutusprofiil, kuid nagu mistahes teine ravim, 
võib ka Ozempic põhjustada kõrvaltoimeid, peamiselt seedetrakti häireid. Ka 
mittetõsised kõrvaltoimed võivad viia tõsisemate tüsistusteni, nt iiveldus, 
oksendamine ja kõhulahtisus võivad põhjustada organismi vedelikupuudust (ja 
sellest neerufunktsiooni langust), vererõhu langust. Kõige sagedamini 
esinevad sellised episoodid ravi esimestel kuudel (kliinilistes uuringutes 
täheldati iiveldust ja kõhulahtisust sagedamini kui >1/10 patsiendist). 
Sageli (>1/100 kuni < 1/10 patsiendist) võivad esineda ka kõhukinnisus ja 
gastroösofageaalne reflukshaigus ning sapikivid.

9.                  Kui palju on Ozempicut uuritud? Millised on selle 
kõrvalmõjud?

Ozempic on läbinud kõik kliinilised uuringud, mis on ravimi müügiloa saamise 
eelduseks. Ozempicu kõrvaltoimed on kirjas ravimi infolehes: 
<https://www.ema.europa.eu/et/documents/product-information/ozempic-epar-product-information_et.pdf> 
https://www.ema.europa.eu/et/documents/product-information/ozempic-epar-product-information_et.pdf

Peamine ohutusprofiil selgub kliinilistest uuringutest, turustamise ajal 
jätkub ohutusjärelevalve ning ravimi ja reaktsiooni vahelise seose 
kinnitumisel lisatakse ka need ravimiteabesse (vt ravimi omaduste kokkuvõtte 
lõik 4.8 tabelit).

10.          Kas Ozempicule on ka mingisugused alternatiivid? Nii diabeedi 
kui kaalulangetamise seisukohalt?

Diabeedi raviks on saadaval mitmed sarnase toimemehhanismiga ravimid, mida 
saab süstida või kasutada suukaudselt.

Ka kehakaalu langetamiseks on mitmeid alternatiivseid võimalusi, sh ka 
retseptiravimeid, mille kasutamise vajaduse otsustab arst.

Kõike head soovides!

Marko Tiisler

Ravimiamet

Järelevalveosakond

Sisse- ja väljaveo järelevalve büroo juhataja

Tel 737 4140

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Nooruse 1

50411 Tartu

www.ravimiamet.ee <http://www.ravimiamet.ee/>

Selles e-kirjas sisalduv teave (kaasa arvatud manused) on mõeldud 
ametialaseks kasutamiseks ning seda võivad kasutada vaid e-kirja 
adressaadid. E-kirjas sisalduvat teavet ei tohi ilma saatja selgelt 
väljendatud loata edasi saata ega mis tahes viisil kolmandatele isikutele 
avaldada. Juhul, kui Te olete saanud käesoleva e-kirja eksituse tõttu, 
teavitage sellest koheselt saatjat ning kustutage e-kiri.

This e-mail and any attachments transmitted may contain confidential and 
privileged information.  If you are not the intended recipient, please 
notify the sender immediately by returning the e-mail and permanently 
deleting what you have recieved. Any dissemination or use of this 
information by a third person without permission is prohibited and may be 
illegal.

Saatja: Kärt Karu <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: esmaspäev, 17. juuni 2024 12:35
Adressaat: Carmen Katariina Sikk <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Teema: Delfi küsimused Ozempicu kohta

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Olen Delfi ajakirjanik Kärt Karu ja kirjutan lugu Ozempicust ning selle 
kättesaadavusest. Soovin vastuseid järgmistele küsimustele:

1.	Millisel kujul Ozempic eksisteerib? Kas see on süstitav ravim või leidub 
seda ka tabletikujul?

2.	Kes Ozempicu patsiendile välja kirjutab?

3.	Kust saadakse Ozempicut, kui sellel on tarneraskused? Kas sellega 
kaubeldakse ka nö mustal turul, nt Telegrami vahendusel?

4.	Millal on oodata tarneraskuste leevenemist?

5.	Kes on eelistatud – kas kaalulangetajad või diabeedikud?

6.	Kuidas valida õiget patsienti? Kas ravim kirjutatakse välja igale kaalu 
langetada soovivale inimesele?

7.	Kust läheb selle ravimi väljakirjutamise puhul ülekaalulisuse piir?

8.	Kas Ozempic on kaalulangetajale ohutu?

9.	Kui palju on Ozempicut uuritud? Millised on selle kõrvalmõjud?

10.	Kas Ozempicule on ka mingisugused alternatiivid? Nii diabeedi kui 
kaalulangetamise seisukohalt?

Kiiret vastust ootama jäädes

Kärt Karu

Delfi ajakirjanik